onsdag 27. juli 2016

Fantastiske dager i Platanias - Kreta

Er du ute etter garantert sol, høye temperaturer og krystallklart badevann, er Kreta et sikkert valg! I år gikk vår tur til Platanias som selv har mase å by på, men som også er et godt utgangspunkt for utflukter til Elafonissi, Chania og mange andre. Bare en spasertur opp til gamle Platanias er en egen, og flott utflukt. Til slutt i innlegget vil jeg også anbefale deg å lage mat selv, en dag eller to.

Fantastiske dager i Platanias - reise-glede.blogspot.no
Turen startet tidlig en mandag morgen fra Gardemoen. Vi reiser samme våre gode venner og deres barn, og våre barn minus en som måtte være hjemme og jobbe.

Vi ble sittende i flyet i nesten to timer før det endelig tok av, og etter ytterligere fire timer + var vi endelig framme. 38 varmegrader og strålende sol slo imot oss, all venting og et trangt flysete var glemt.

Fra flyplassen og til Hotel Esthisis suites Chania

Det er lett å få taxi fra flyplassen om man skal ha en vanlig bil, skal du ha maxi-taxi derimot er det verre. Ettersom vi er 9 personer trengte vi 3 vanlige taxier noe som ville blitt veldig dyrt (135 euro) og køen var lang. Vi valgte derfor å ta bussen inn til Chania og taxier videre der ifra, og prisen ble ikke mer enn 65 euro.

Fra vi landet og til vi var på hotellet gikk det cirka to timer. Hotellet som møtte oss stod til forventningene våre, bildene på Trivago.no løy ikke.

Fantastiske dager i Platanias - reise-glede.blogspot.no
Dette er et meget fint leilighetshotell med store leiligheter. Vi hadde tre soverom, stue, spisestue, bad og toalett noe som var nyttig når vi hadde med to ungdommer. Betjeningen var veldig imøtekommende. Men er du dårlig til beins bør du velge et annet for det ligger cirka fem minutters gange i oppoverbakke fra bykjernen.

Stranden i Platanias

Det er lite som slår den følelsen det er å legge seg ned på en strand, og vite med sikkerhet at her blir det sol dag etter dag etter dag. Etter en sur og kald vinter, og likeledes vår, var det ren nytelse å endelig fylle opp D-vitaminlageret, lese bøker og nyte sommeren.

Fantastiske dager i Platanias - reise-glede.blogspot.no
For deg som ikke vet det, er Øya en bok hvor handlingen utspiller seg på Kreta og Spinalonga som ligger like utenfor byen Agios Nikolaos, så neste år blir det nok en utflukt dit. En bok som er verdt å lese på stranda.

Til tider kan havet by på hissige bølger og det er rett og slett umulig å bade. For oss skjedde dette heldigvis kun en dag og da var det godt at vi hele uken valgte å ligge på stranden til Gregory`s Pool Bar Restaurant. Der kan du også fritt benytte det innbydende bassenget bak restauranten. For selv om bølgene er for hissige til  å bade i, er du helt nødt for å ha en annen mulighet for å dukke deg i varmen.

Vi spiste lunsjen vår her alle dagene vi var på stranden. Det hadde vi absolutt ikke gjort om det ikke var fordi det var veldig god mat, ikke bare fordi det var enkelt å stikke opp dit. Vi fikk god kontakt med servitøren som serverte oss hver dag, så da vi kom til den siste lunsjen ble det nesten litt vemodig.

Fantastiske dager i Platanias - reise-glede.blogspot.no
Club sandwich chicken koster 7,90 euro, og er absolutt stor nok for å dele. Thea og jeg delte denne flere ganger.

Pasta bolognese smakte også meget godt. Nå skal det sies at chilien er bestilt utenom da Øistein ikke kan få maten sterk nok. Retten koster 7,50 euro.

En god gresk salat må man jo også spise når man er i Hellas, hos Gregory`s koster den ikke mer enn rundt 5 euro.

Fantastiske dager i Platanias - reise-glede.blogspot.no
Den siste lunsjen vi spiste var en mixed grill. Vi tenkte vi trengte et skikkelig måltid ettersom dette var det siste før vi kom hjem. Det var alt for mye mat så av det som ble til overs fikk vi smurt 4 bagetter som vi hadde med på flyet. 24 euro

Etter hvert måltid fikk vi en liten is som var akkurat nok. Lasse syntes også det var veldig morsom å leke Mikke- mus med dem.

Tini tok godt vare på oss og sørget for at vi alltid hadde det vi trengte, i nesten 40 varmegrader. Som sagt var det nesten vemodig å reise her i fra.

Gamlebyen i Platanias

Vil du ha litt ro, er det bare å spasere opp til gamle Platanias, med sine maleriske hus, kirken og stedets faste innbyggere som gjør sine vante ting. Og utsikten herfra er rett og slett fantastisk.

Fantastiske dager i Platanias - reise-glede.blogspot.no
Opprinnelig ble byen bygget oppe i høyden over kystlinjen ved utløpet av elven Platanias. Her oppe kan du både se og føle historien henger igjen i bygninger og minnesmerker. Kreta er en øy med en lang og rik historie. Øya har vært okkupert av mange land noe som kan ses i de små landsbyene. Også under 2. verdenskrig fikk kreterne gjennomgå ganske hardt. Så jeg kan på det sterkeste anbefale deg å lese litt om øyas historie om du har tenkt å reise hit. Slik som Platanias er i dag er det nesten vanskelig å forestille seg at det ikke er så mange år siden det ikke fantes ett eneste hotell i byen.

Mange av Platanias familiedrevne tavernaer ligger her i gamlebyen og tilbyr deg smakfull gresk mat. En av de er Belvedere som vi tilfeldig stoppet innom på en av turene vi gikk her oppe. Det var få gjester her, så servicen vi fikk var ikke annet enn fantastisk. Stemningen her var god og maten enda bedre. Da jeg spurte om å ta bilde av kokken insiterte han på å skifte til ren kokketrøye.

Sunset er en annen restaurant her opp det er verdt å besøke. Her møtte vi noen andre venner av oss. Jeg tror du skal lete lenge etter er restaurant med bedre utsikt og med bedre Kleftiko.

Lag middag selv i Platanias

Det er utallige restauranter og retter å velge mellom her nede og takk for det ettersom å spise ute er en del av total opplevelsen på ferier. Samtidig når man spiser ute flere ganger om dagen i mange dager er det veldig deilig å spise hjemme noen kvelder også, hvis stedet du bor på er egnet til det. Vi spiste hjemme to kvelder og de var kanskje de hyggeligste av dem alle.

Den første hjemme kvelden stod Tone og Lasse for som lagde ungenes favoritt taco. Det smakte så godt med taco etter mange dager på restaurant.

Fantastiske dager i Platanias - reise-glede.blogspot.no
Hjemme kveld nummer to stod vi for, og vi lagde en italiensk gryte med oksekjøtt og grønnsaker.

Øistein shopper inn de siste ingrediensene til kveldens middag. Det er veldig hyggelig og veldig godt å lage mat selv, men når sant skal sies er det ikke noe å spare på det. Husk du trenger alt, så lag noe enkelt.

Med utsikten, selskapet og maten var dette en perfekt kveld. Hotell eieren syntes det var så hyggelig at vi samlet oss og spiste på den måten at han kom med to flasker hvitvin til oss.

Utflukter fra Platanias.

Det er mye å finne på i Platanias foruten å ligge på stranden og spise god mat. Det ligger et lite tivoli i utkanten av byen. En ting som er moro for både store og små er å spille mini-golf. Du kan ta bussen til badeland, eller ta "The Little Fun Train" dit, eller velge en annen tur med det lille toget.

Elafonissi
Elafonissi - reise-glede.blogspot.no

Chania by

Chania by - reise-glede.blogspot.no

Om du vil bo på Esthisis Suits som vi gjorde denne gangen eller du vil finne et annet hotell i Platanias bør du bruke denne lenken Finn de billigste hotellene på Trivago.no Affiliatelenke