søndag 12. juni 2016

Peterskirken - en av verdens største kirker.

"Og jeg sier deg: Du Peter, og på denne klippe vil jeg bygge min menighet, og dødsrikets porter skal ikke få makt over den" disse ord står skrevet i bibelen i Matteus kap.16, vers 18, og i kuppelen i en av verdens største kirker, Peterskirken - Basilica di San Petro.


Peterskirken - reise-glede.blogspot.no
Religiøse bygninger har ofte en spesiell plass i hjertet til de som ønsker å tilbe Gud, det er nok en av grunnene til at Peterskirken er blandt de mest besøkte kirker i verden. Personlig har jeg vært her tre ganger, ikke fordi jeg har et spesielt ønske om å tilbe Gud, men jeg er over gjennomsnittet interessert i religionshistorie. Derfor er jeg også helt sikker på at jeg skal tilbake hit, for jeg har ikke sett en brøkdel av det jeg vil se.


Peterskirken - reise-glede.blogspot.no
Den første Peterskirken er bygget på stedet der Caligulas og Neros sirkus befant seg i gamledager, og nettopp her skal apostelen Peter ha blitt korsfestet i år 64 eller år 67 e.kr.
Deler av den første kirken som ble reist som et minnesmonomet for apostelen Peter skal visstnok befinne seg i krypten under dagens kirke, sammen med apostelen Peters grav.

Det har tatt over hundre år å bygge den spektakulære kirken som står her i dag. Den ble påbegynt i 1452 under pave Nikolas V, men ble ikke ferdigstilt før i 1614. Det eneste som er igjen fra den første kirken er kirkeporten (i hvert fall ifølge guiden min). 


Peterskirken - reise-glede.blogspot.no
Om døren stammer fra den første kirken eller ikke er ikke godt å si. Uansett har denne døren en spesiell rolle i Den katolske kirkes ritualer. Hvert jubelår åpnes denne døren og viser at det er et år for Avlat (bøte for sine synder). I begynnelsen var det jubelår hvert 100ende år, men ettersom det da var stort sannsynelig at mange både fødtes og døde som syndere gikk pave Klemens VI inn for at jubelåret skulle være hvert 50ende år, så det var større sjanser for mennesker å oppleve et jubelår i sin levetid. I dag er jubelåret satt til å være hvert 25. år, men nå er det også mulig å kjøpe seg fri fra sine synder. 
I 2016 avholdes et "ekstraordinært jubelår for barmhjertighet" (des. 15 - des. 16) det neste ordinære jubelåret er i 2025.



Jeg har vært i mange kirker men ingen, absolutt ingen kan måle seg med denne. Den er så fantastisk at jeg ikke klarer å fortelle om den på en rettferdig måte. 
Om du ikke er så begeistret for å gå og se i gamle kirker bør du allikevel ta en tur hit, selv Øistein som overhodet ikke bryr seg om sånne ting sa han var i ferd med å bli religiøs her inne.


Peterskirken - reise-glede.blogspot.no
Peterskirken - reise-glede.blogspot.no
Den berømte kuppelen som er tegnet av Michelangelo har den bibelske teksten jeg innledet med. Teksten er skrevet på latin og hver eneste bokstav er større enn et menneske. Disse ordene er ofte blitt oppfattet dit hen at apostelen Peter skulle være den kristne menighets grunnvoll. Den katolske kirke lærer at Jesus satte Peter over de andre apostlene, og at han i virkeligheten ble den første pave. Derimot finnes det ingen bibelske bevis på at Peter noen gang var i Roma og heller ikke at Peters etterfølgere skulle være "Kristi stedfortredere." Men ikke vet jeg hva som er sant og hva som er myter. Uansett er det helt magisk å gå omkring her inne. Neste gang jeg kommer hit skal jeg helt klart gå opp de 330 trappetrinnene som fører opp til kuppelen. Her kan du visstnok nyte en fantastisk utsikt over Roma.

Peterskirken - reise-glede.blogspot.no

Peterskirken - reise-glede.blogspot.no

Bildet over er av pave Leo XI (april 1605) som er pave nummer 232 i rekken. En liten stund trodde jeg han var den paven som hadde sittet kortest i den "Hellige stol" men der tok jeg feil, han blir slått av både pave Urban VII som satt i 12 dager og pave Stefan II som satt i stolen i hele 10 dager. Å inneha pavetittelen i gamle, gamle dager var en risikosport, helt klart.


Peterskirken - reise-glede.blogspot.no
Peterskirken - reise-glede.blogspot.no
Denne marmortavlen med alle pavene i rekkefølge henger også inne i kirken. Det sies at når det ikke er plass til flere navn vil verden gå under, men det er nok ikke sant!


Peterskirken - reise-glede.blogspot.no
På plassen utenfor kirken, altså Petersplassen er det alltid masse mennesker. På søndager er det gudstjeneste her og på onsdager er det audiens med paven. Jeg sjekket nå og første ledige billett for audiens er onsdag 7. september og koster 351 kroner, så at paven er en populær mann er det ingen tvil om.

Petersplassen er et vakkert skue med eller uten gudstjeneste og audiens. I innlegget om Vatikanstaten kan du lese mer om Petersplassen.

Helt til slutt vil jeg informere om at du er nødt for å dekke skuldre for å komme inn i Peterskirken. Jeg har en venninne som jeg glemte å si dette til og hun kom ikke inn med singlet. Det holder med å ha en sjal rundt seg. 

Jeg håper du tar deg en tur til Peterskirken neste gang du er i Roma, det skal i hvert fall jeg gjøre!

Arrivederci!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar