fredag 10. juni 2016

Vatikanmuseene - et uvurderlig skattekammer

Under renessansen fra 1300 - 1500-tallet gjennomgikk Roma en dyptgående forvandling, blant annet som følge av den økende pavelige makt. Kunstnere, arkitekter og håndverkere ble innkalt til det pavelige hoff for å utsmykke "Den Helliges" eiendommer. Mange av de arbeidene som ble gjort kan vi beundre i dag i Vatikanmuseene.

Vatikanmuseet - reiseglede.blogspot.no

Første gangen jeg besøkte vatikanmuseet som er en del av vatikanpalasset ble jeg helt målløs. Målløs ble jeg andre gangen også, og jeg blir det nok også neste gang. I vatikanmuseet kan du beundre kunstgjenstander som er samlet (kanskje noe er plyndret?) av de forskjellige pavene gjennom flere hundre år.


Vatikanmuseet - reise-glede.blogspot.no

Vatikanpalasset ble bygd på 1200-tallet og er et sammensatt kompleks av bygninger som; pavens leilighet, Den romersk-katolske kirkes hovedkontor, flere kapeller, vatikanbiblioteket med sine 85 hyllekilometer med gamle skrifter og vatikanmuseene. Totalt er det over 1000 rom, så sett av god tid når du skal ta turen hit.

For å komme til inngangen må du gå langs med muren fra Petersplassen, og det er noen hundre meter, men fortvil ikke køen forteller deg hvor du skal gå. Det er lang kø så jeg anbefaler deg å kjøpe billetter på forhånd og kjøp gjerne en guidet tur. Første gangen jeg var her gikk jeg på egen hånd. Det var fint det, men jeg må ærlig innrømme at jeg fikk mye mer ut av besøk nummer to med guide.

Guidet tur i vatikanmuseet

Det var en deilig følelse å gå rett forbi den lange køen som var utenfor vatikanmuseet da jeg var her sist, ikke mist fordi det var fryktelig varmt. Det hele startet med at guiden som snakket engelsk fortalte om museets opprinnelse, og så fortalte hun en masse om de forskjellige kunstnerne før vi gikk inn i de forskjellige salene som rommer alt fra egyptiske gjenstander, gamle tepper med bibelske motiver, kart over Italias områder til moderne religiøs kunst.



Vatikanmuseet - reise-glede.blogspot.no

Vatikanmuseet - reise-glede.blogspot.no

Vatikanmuseet - reise-glede.blogspot.no
Jeg husker jeg tenkte at det var helt utrolig at disse gamle marmorskulpturene fortsatt var så intakte helt til guiden fortalte at ganske mange av skulpturene var restaurert og mange har fått nye kroppsdeler. Gutten på bildet over har fått ny underarm og det er derfor marmoren der er lysere enn på resten av gutten.


Vatikanmuseet - reise-glede.blogspot.no
Vatikanmuseet - reise-glede.blogspot.no
Vatikanmuseet - reise-glede.blogspot.no

Når du går her inne i Gobelin galleriet er det like viktig å se opp i taket som rett fram. Jeg var litt sliten i nakken når turen var ferdig, så jeg kan levende forestille meg hvordan kunstnerne hadde det mens de malte. Ja, for dette er faktisk malerier og ikke relieffer, så her er det skyggelegging på høyt nivå.

Det er her du finner alle gobelinene (vevde bildetepper) med de bibelske motivene.

Vatikanmuseet - reise-glede.blogspot.no
Bildet her skildrer da Kong Herodes fikk alle guttebarn fra tre-års alder og ned drept da han fikk høre at en nye konge (Jesus) var født.

Vatikanmuseet - reise-glede.blogspot.no

Her er Jesus og et par disipler, jeg må være ærlig å innrømme at jeg ikke husker hva det skildrer. Kommenter gjerne om du vet. 

Vatikanmuset - reise-glede.blogspot.no
Jesus da han stod opp fra de døde på den tredje dagen. Disse bildene er altså vevde tepper. Teppene sin funksjon var ikke bare å dekorere, de fungerte som isolasjon mot både varme og kulde. 

Vatikanmuseet - reise-glede.blogspot.no
I pave Julius II`s rom finner du Raphaels kjente maleri "School of Athens" Mannen som sitter og skriver nederst til høyre forestiller Michelangelo, og er Raphaels hyllest til sin kollega og konkurrent. 

Pave Alexander VI (1492-1503) bedre kjent som Rodrigo Borgia. Antageligvis historiens verste pave, og et eksempel på at religiøs tro ikke garanterer for moralsk oppførsel, har også sitt eget rom. Her inne var jeg så opptatt med å høre på guiden at jeg helt glemte å ta bilder. 

Av Cristofano dell'Altissimo - http://www.comune.fe.it/diamanti/mostra_lucrezia/quadri/q08.htm, Offentlig eiendom, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4587671


Det sixtinske kapell

I dette kapellet holder fortsatt kardinalene konklave når de skal velge en verdig pave til å innta Den hellige stol og fungere som guds stedfortreder på jorden. Siste valgte pave har vi vel alle friskt i minne, pave Frans. Det mest kjente maleriet her er nok "Adams skapelse" som er malt av Michelangelo og skildrer skapelseshistorien.

Vatikanmuseet - rese-glede.blogspot.no
Kapellet består av et langt kirkegulv og veggene er dekorert med blant annet 12 malerier som viser episoder fra livet til Moses og Jesus. Det var utrolig mange mennesker her inne så det var vanskelig å få med seg alle utsmykkingene og maleriene, men jeg fikk nå med meg taket. Det er ikke lov å ta bilder her, og det er heller ikke lov å snakke høyt, men de som bråket mest var vaktene som hysjet på alle sammen, for en utakknemlig jobb!

Etter en lang guidet tur med tusenvis av folk i varmen var jeg både sulten og tørst, men cafeen her er ikke noe å skryte av så vent til du kommer på utsiden igjen før du setter deg for å spise. 

Har du ikke vært i Vatikanmuseet enda burde du absolutt ta deg en tur, men husk å bestille billetter hjemmefra før du reiser så slipper du kø. 




Arrivederci!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar