onsdag 10. februar 2016

En dag i Bologna

Bologna er en vakker by med små gater på kryss og tvers hvor du bare kan rusle rundt uten mål og mening til du kommer til en piazza du kan sette deg og nyte en Cappuccino, et glass vin eller en is-kald øl. Her kan du shoppe alt du måtte ønske, besøke praktfulle kirker og nyte fantastisk mat på utmerkede restauranter.

For meg er Bologna en miniatyrutgave av mitt elskede Roma.



Bologna er en vakker by med 2500 år lang historie og var en mektig bystat gjennom hele Middelalderen. Byen ble grunnlagt av etruskerne (et folk som levde i det antikke Italia) rundt 530 f.kr og het opprinnelig Felsina.

Allerede da vi kjørte inn i Bologna fikk jeg en følelse av å være i Roma, jeg likte det jeg så. Etter en rundreise i småbyer og tettsteder i Toscana var det godt å komme til en by som myldret med liv.



Bologna er en universitetsby og har Europas eldste universitet som ble grunnlagt i 1088. Dette preger byen med et ungt og urbant miljø. Det er cafeer, vinbarer og restauranter nesten over alt. 

Etter at vi hadde innlosjert oss på hotellet gikk turen ut i byen. Det regnet og var surt, men jeg glemte det liksom litt fordi det var så mye å se på. Vi fant oss et sted vi fikk god italiensk pizza og en is-kald øl.


Og så, endelig var tiden inne til å utforske byen. Tone og Lasse gikk for å se på de tingene de ville se, Øistein og jeg gjorde det samme. Om Øistein hadde like lyst som meg å gå i kirken er jeg ikke så sikker på, men han ble da med.


Basilica di San Petronio

Er en imponerende kirke som ble påbegynt i år 1390, men ble aldri helt ferdig. Vatikanet gjorde i sin tid det som stod i deres mak for å trenere byggeprosjektet, redde for at Basilica di San Petronio skulle bli en konkurrent til sin egen Peterskirke. Basilica di San Pietronio er hele 132 meter lang og 40 meter bred og Bolognas største kirke som ligger på Piazza Maggiore.








Jeg vet ikke helt hva det er med meg og kirker, jeg har en sånn fascinerende avsky for dem. På den ene siden er jeg fascinert over byggverkene og alle utsmykningene inni dem, samtidig som det vrir seg inni meg når jeg tenker på all den faenskapen kirken gjennom tiden har representert, og da tenker jeg på kirker generelt ikke bare katolske kirker i Italia. 

Kirkene ble nok mer bygd som et statussymbol enn som et sted hvor folket kunne gå å tjene sin Gud. Jo større og mer utsmykket de var, jo mer viste de omverdenen hvilken makt og rikdom som florerte i byen. I datidens Italia (og andre land) representerte kirken Loven, og de som ikke levde etter kirkens regler og lover, og ikke underkastet seg disse fryktet å bli henrettet for kjetteri. (En kjetter er en som bevisst hyller/støtter en lære som ikke støttes av kirken, men blir også brukt om personer som har meninger som avviker fra vedtatte religiøse oppfatninger som i alminneligheten anses som forargelige).

Hvis man ser bort ifra kirkens blodige historie kommer man ikke forbi at det er noen flotte byggverk som er verdt et besøk når man kommer forbi en. Men om kirken har blitt noe mer Guds hus i dag enn det var i oldtiden tror jeg sannelig ikke, og jeg måtte le litt da en vakt kom bort til oss mens vi gikk rundt her inne og sa vi måtte betale 2 og en halv euro for å få lov til å fotografere.

Etter en times tid i kirken var Øistein fornøyd og vi ruslet videre for å se hva mer byen hadde å tilby. 


Vi passerte Neptunfontenen som ble reist i 1565 av Giovanni da Bologna. Plassen her er et møtested for Bolognas ca. 80.000 studenter. 


En tur innom et Enoteca måtte vi selvsagt.


Det begynte å regne kraftig igjen, og det er liksom ikke like hyggelig å gå på sightseeing i plaskende regnvær så vi fat oss en vinbar og nøt et godt glass rødvin. 




Trattoria Battibecco

Vi var bare så vidt innom hotellet og dusjet før det bar avsted igjen. Middagen skulle vi spise på Trattoria Battibecco som vi hadde hørt hadde helt fantastisk mat. 


Servicen var helt upåklagelig, ikke bare var de meget hyggelige, men de var også dyktige i faget sitt, her gikk alt etter boken hva servering angår. 


Vinen åpnes på et anretningsbord, etter at Lasse hadde smakt og godkjent vinen ble glassene fylt opp før de ble satt på bordet.  


Forretten var ferske sprøe grønnsaker med stekt parmaskine, mozzarella og stekt egg. Det var utrolig godt og en forrett jeg anbefaler på det sterkeste om du kommer hit.



Samme prosedyre med vin nummer 2.


Hovedretten bestod av innbakt lammefilet, stekte poteter og eplepuré. Det høres kanskje litt merkelig ut, men veldig godt.


Et hvert godt måltid skal avsluttes med noe søtt. Vi fikk lys og mørk sjokoladekake med marengstopper. 

Jeg kan ikke annet enn å oppfordre deg til å spise et måltid her om du er i Bologna. Topp mat og topp service. 



Bologna by night

Etter et herremåltid gikk vi rundt og fikk med oss livet i gatene. Det var masse mennesker over alt, at det er en studentby var lett og se. 

Det var en type karneval eller et opptog av et slag, jeg vet faktisk ikke helt hva det var, men det skremte meg litt. Jeg stilte meg inn mot en cafe mens jeg litt skrekkslagen fulgte med på de hundrevis av utkledde som passerte meg.




Vi var alle slitne etter en lang dag og gikk derfor tilbake til hotellet hvor vi fikk kjøpt litt å drikke og så på Grand Prix.


Dette har vært en fantastisk opplevelse. Skulle ønske vi hadde sluppet unna regnet, men sånn ble det ikke denne gangen. Og at jeg skal tilbake til Bologna er helt sikkert.

ARRIVEDERCI!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar