tirsdag 15. mars 2016

Liverpool - En opplevelsesrik by

Liverpool er nok mest kjent for sitt fotballag og det legendariske rockebandet Beatels, men sannelig har byen mye mer å tilby
.
Her kan du shoppe til lommeboken eller kredittkortet sier stopp. Drikke øl (eller en pinte som engelskmenn sier) på en mørkebrun pub. Besøke gigantiske kirker, eller gå på museer. Og avslutte dagen med en bedre middag på en av Liverpools mange restauranter.

Bildet er "lånt" fra Google
Dag 1

StayCity og Teppanyaki


Vi dro fra Rygge etter jobb en mandag ettermiddag. Det er noe helt spesielt  være på flyplasser, å kjenne på spenningen og kriblingen som iler igjennom kroppen når jeg skal til et nytt og ukjent sted. Bare det å sitte på  O`Larys med en is-kald øl og skue på alle de andre reisende som sikkert er like spent som meg i påvente av bording, er en opplevelse i seg selv.

Vi skal som du har skjønt til Liverpool denne gangen, til Liverpool og se på fotball. For meg er det første gang både å reise til Liverpool og å overvære en engelsk fotballkamp. 

Vi har med oss mine svigerforeldre som begge er over 75 år og vi er begge litt spent på hvordan det skal gå på fotballkampen da svigermor er meget dårlig til beins og bruker rullator. Men dette er hennes tur! Hun har ønsket å komme til Anfield i mange år, og endelig, nå er hun på vei og nok den mest spente av oss alle. 

Moss lufthavn Rygge før avreise
Jeg kan jo ikke være helt sikker men jeg vil påstå at 99 % av dem som sitter på flyet denne ettermiddagen skal på fotballkamp. Det er en lystig stemning i flyet, ikke masete eller ubehagelig, men lystig, og helt klart er det overtall av menn.

Flyturen tok i underkant av to timer og vi landet i Liverpools rivaliserende by Manchester. Antageligvis skulle halvparten av flypassasjerene bli værende her, men vi dro videre til Liverpool.

Manchester airport UK

StayCity - Liverpool

Det tok en time i taxi fra Manchester til Liverpool. Det var godt å komme fram til der vi skulle bo og få av seg skoene som jeg hadde hatt på i 14 timer. Vi hadde bestilt en leilighet på Staycity gjennom Trivago.no,(affiliatelenke) det er snodig å tenke på hvor forskjellig prisene er fra leverandør til leverandør. Vi endte opp med å betale 6.400,- for fire vokse i 3 netter. Det er ganske overkommelig synes jeg

StayCity Liverpool - Trivago.no

Leiligheten vi fikk var ganske romslig. To soverom, to bad, stue, spisestue, velutstyrt kjøkken og to balkonger.  Les mer om StayCity her.

Det var ikke mange minuttene vi fikk slappet av, ingen faktisk. Vi hadde bordbestilling kl 21.30 på Sapporo, en Teppanyakirestaurant som ikke ligger mange minuttene fra hotellet, men med en svigermor med gåstol tok det litt lenger tid.

Sapporo

Klokken ble nærmere 22.00 innen vi kom inn på restauranten. Det var nesten helt tomt der, men kokken triller fram vognen og gjør det beste han kan.

Ketchup som kokken het var flink med knivene, og han showet så godt han kunne, men han nådde ikke helt til topps hos meg. Han var veldig opptatt av å fortelle om de kjente Liverpoolstjernene han hadde kokkelert for, men det imponerte ikke meg for jeg vet jo ikke hvem de er. Jeg er nok litt urettferdig mot han nå, for vi kom sent, og var slitne. Hjemme er klokken 23, og hadde jeg vært der ville jeg mest sannsynlig vært på vei i seng, og ikke på vei til å spise en stor middag.



Maten var god, og ølen var god så under andre omstendigheter ville jeg nok anmeldt annerledes. Vi valgte en mellomstormeny, bestilte fire store og to små øl, og regningen endte på rundt 1.900 kroner.

Forrett 1 - Sapporo
Forrett 2 - Sapporo
Dessert - Sapporo
Dag 2

Shopping og brune puber

Etter en meget god natt søvn var vi klare for å utforske Liverpools shoppingmuligheter, og dem var det mange av. 

Vi var innom John Lewis senteret. Her var det stort, lekkert og dyrt. Det ble mest å gå rundt å titte, og da vi kom til toppen satte vi oss ned og tok en Cappuccino. 



Videre gikk ferden til Liverpool One som jeg syntes var et kjempekult konsept. Her var det litt mer i min prisklasse. Her finner du blant annet Liverpool store, Disney Store og mange, mange andre butikker, kafeer og restauranter. 


Det ble mye gåing og heldigvis kunne svigermors rullator fungere som rullestol også, så Øistein og Randi rullet avgårde til nærmeste pub så vi kunne få oss en pinte. 







Vi begynte alle fire å bli sultne og beveget oss videre til Albert Dock for å spise lunsj. Det blåste så sterkt at det ikke var noen mulighet til å spasere rundt å utforske området, så det får jeg ha til gode.



Vi satt oss på Revolution, en hyggelig bar/restaurant som ligger med utsikt over havnen, helt ved vannkanten. Jeg bestilte dagens rett som var Armageddon chicken... Jeg bare måtte siden jeg har vært livredd Harmagedddon i hele min barne og ungdomstid. Navnet på retten siktet nok til at det  var en sterk rett, og ikke til verden undergang. Øistein bestilte seg en club sandwich, og han fikk i hvert fall mer enn nok mat.


Revelolution Liverpool
Revelolution Liverpool
Revolution Liverpool

Det var meget deilig å få noen timer på sofaen i leiligheten etter en slik stor lunsj. Sjekke e-post, sms og Facbook, og noen minutter på øyet før ferden igjen gikk ut i Liverpools gater. 

Både Øistein og jeg må innom matbutikker hvor enn vi reiser. Det er alltid moro å se hvilke godbiter vi kan få med hjem og ikke minst er det moro å sammenligne med prisene på varer hjemme. Denne gangen var det Tesco vi vandret rundt i og utforsket reolrekke på reolrekke i en times tid. 

Da tiden var inne til å spise igjen valgte vi en Pizzeria fordi vi fortsatt var preget av en tung og sen lunsj. Vi fikk anbefalt Villa Romana fra betjeningen på StayCity og vi var alle meget fornøyde. Det var utrolig hyggelig der, og maten nydelig.


Villa Romana Liverpool
Villa Romana Liverpool




Dag 3 

Kirke, øl og fotballkamp
Denne dagen er den store dagen og hovedformålet med hele turen. Liverpool mot Manchester City på hjemmebane. Men før kampen rakk vi innom verdens femte største anglikanske kirke "The cathedral church of Christ" den dekker nesten 10.000 kvm og har verdens høyeste klokketårn. Et enormt skue for meg som er så glad i å besøke kirker.


The cathedral church of Christ 
Denne kirken er så stor at Øistein kunne tenkt seg å dømme en Champions league håndballkamp her inne. At det noen gang skjer tror jeg nå ikke, men da vi var der hadde en skoleklasse gym der inne, så man skal aldri si aldri.
The cathedral church of Christ 
The cathedral church of Christ 
Om han ikke får dømt håndball her inne fikk han i hvert fall en åndelig opplevelse og kanskje fikk han lettet sitt hjerte til høyere makter?

På vei tilbake til byen skulle vi innom Chinatown som jeg hadde lest at var den første og den største Chinatown i Europa. Det er den sikkert også, men da vi var der var alt stengt og det var helt folketomt, mulig det var for tidlig på dagen, klokken halv tolv.


Chinatown Liverpool
Siste stopp før fotballkampen ble en oppvarmings-pils på Cafe Rouge. Selv om jeg ikke er den store fotballentusiasten kunne jeg kjenne på spenningen nå som det nærmet seg. Men mest spent er nok min svigermor som har ønsket å oppleve dette i mange år, men som har vegret seg grunnet litt dårlige bein.


Cafe Rouge Liverpool
Cafe Rouge Liverpool

Før kampen spiste vi i Paisley Lounge som var en fantastisk opplevelse i seg selv. Fra vi satte våre bein innenfor Anfield stadion opplevde vi en service vi aldri har opplevd maken til. At min svigermor var svak til beins gikk ikke upåaktet hen. Hun fikk assistanse hvor enn hun gikk. 



Anfield Road Stadion
Anfield Road Stadion
Paisley Lounge - Anfield Road Stadion
Randis egen assistent på Anfield Road
Da vi spurte om det ville være vanskelig for min svigermor å komme seg ut til plassene våre sa de at det ville det være og ga oss isteden vår egen lounge i VIP området på stadioen. Bedre plasser kan man nok ikke oppdrive her. Og helt uten å stå i kø, ha vanskelig for å komme fram med rullator, og ikke minst fryse halvt ihjel overvar vi en fotballkamp i verdensklasse.





Om ikke dette var flott nok, vant Liverpool 3 - 0 over Manchester City.

Skulle jeg skrevet om alle opplevelsene vi hadde her ville innlegget blitt i nærheten av en kilometer langt så jeg har skrevet et eget innlegg om denne opplevelsen som du kan lese her. Fotballtur til Liverpool - You Never Walk Alone

Dag 4 


Taxi, tog, buss og fly

Hjem igjen skulle vi fly fra Sandsted London, så det var litt av en tur vi hadde foran oss da vi våknet opp dagen etter en fantastisk fotballkamp. 

Vi tok taxi fra StayCity til Liverpool Lime og tog videre til Euston. Taxi der i fra til Liverpool street hvor vi tok buss til Standsted. Vi gjorde det på denne måten for  slippe undergrunnen med rullator, og så fikk min svigermor som aldri har vært i England sett litt også.

Liverpool Lime Station 





Dette har vært en absolutt fantastisk tur med masse flotte opplevelser for oss alle fire og ikke minst for min svigermor. Så vurderer du å ta med deg noen som er svak til beins på en fotballtur, er det så helt klart mulig i et land som England hvor høflighet og hjelpsomhet står i fokus. 

Goodbye until next time!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar