tirsdag 23. februar 2016

Bergamo - et godt utgangspunkt for Italia

Etasjebyen Bergamo er et godt utgangspunkt for en bilferie i Italia. Om du vil til motebyen Milano, vakre Venezia, badebyen Bibione eller som oss Toscana. Vi skal på denne turen innom livlige Lucca, historiske Radda in Chianti, Vinparadiset Bolgheri og Vakre Bologna, før vi avslutter med en hel dag i Bergamo. I slutten av innlegget kan du lese om alt du kan oppleve på en eneste dag her i denne vakre byen nord i Italia.

Bergamo - reise-glede.blogspot.no

Billige hoteller i Bergamo

Det er massevis av hoteller å velge mellom i Bergamoe. Vi valgte hotellet, NH Bergamo, som lå bare noen minutters gange fra flyplassen. Ettersom vi bare skulle tilbringe en natt her, og fordi vi skulle hente leiebilen på flyplassen neste dag, var dette hotellet helt perfekt for oss. Finn gode hotelltilbud fra Trivago.no her.(Affeliateslenke)

Rommene er store, sengen god å sove i, og det er et rent og innbydende bad med alt du trenger for en overnatting.

NH Bergamo - reise-glede.blogspot.no
Vi spiste i hotellets restaurant. De kunne by på en tre rettes middag til kun 49 euro, men det var ikke helt det vi hadde i tankene så sent på kvelden så alle bestilte vi en nydelig pastarett. Og så måtte vi feire ankomsten med et par flasker god rødvin før vi tok en tidlig kveld. Vi var alle spente og ivrige etter å komme tidlig avsted neste morgen.

Etter en god frokost på hotellet (kontinental frokost) hentet vi bilen, og var på veien allerede rundt klokken ti, med Lucca som første destinasjon.

Vi kjørte på fine motorveier mesteparten av tiden, og stemningen i bilen var lystig mens landskapet utenfor endret seg fra Alpenes snøkledde fjelltopper til det mer kjente, frodige og bølgende landskapet i Toscana. Vi ble mer og mer spente på hva som ville møte oss i Lucca, og de andre stedene vi har plukket ut for denne ferien.

På vei gjennom Italia, med snødekte fjelltoppene - reise-glede.blogspot.no
Det toscanske landskapet kommer til syne - reise-glede.blogspot.no

Lucca
Vi brukte i overkant av 3 timer fra Bergamo til Lucca, men da hadde vi også et par stopp. Lucca ligger helt i utkanten av Toscana, ikke langt fra kysten. Byen oser av sjarm med sine mange smale bilfrie gater og piazzaer. Lucca vil falle like mye i smak for deg som vil på shopping som for deg som er ute etter gode mat- og vinopplevelser. Eller er du som meg glad i å titte i gamle kirker har Lucca hele 99 kirker å tilby.
Piazza dell`Anfiteatro - reise-glede.blogspot.no

Radda in Chianti
Fra Lucca til Radda in Chianti er det i underkant av 130 km, og vi brukte nesten tre timer på denne turen, men da stoppet vi innom både Castelina in Chianti og Fonterutoli.

Radda in Chianti er en vakker middelalderby som tar deg tilbake til en annen tidsepoke. I Radda ligger Castello Di Volpaia som er et flott alternativ å bo på når du vil ut og utforske vingårdene som ligger som perler på en snor i Radda in Chianti.

Castello Di Volpaia - reise-glede.blogspot.no
Les hele blogginnlegget fra Radda in Chianti her.

Vinparadiset  Bolgheri
Fra Radda in Chianti til Bolgheri er det ca. 160 km og vi brukte litt over to timer på turen.

Vi dro til Bolgheri av en eneste grunn og det var for å besøke Tenuta San Guido som produserer den verdenskjente Sassicaia.
Selve Bolghere er en liten men sjarmerende by. Med sin beliggenhet nært til Middelhavet er den et godt valg om du er ute etter å kombinere en vinferie med badeferie.

Castello Di Bolgheri - reise-glede.blogspot.no

Bologna
Fra Bolgheri til Bologna er det rundt 215 km og vi brukte to en halv time på denne strekningen gjennom et vakkert landskap.

Bologna er en vakker by med små gater på kryss og tvers hvor du bare kan rusle rundt uten mål og mening til du kommer til en piazza hvor du kan sette deg ned og nyte en Cappuccino, et glass vin eller en is-kald øl mens du nyter det myldrende livet.

Her kan du shoppe alt du måtte ønske, besøke praktfulle kirker og nyte fantastisk mat på utmerkede restauranter.

Piazza Maggiore - Bologna - reise-glede.blogspot.no
Les hele blogginnlegget fra Bologna her.

Bergamo
Det er 250 km fra Bologna til Bergamo. Vi startet klokken ni på morgenen fra Bologna og var på flyplassen i Bergamo rundt klokken halv tolv. Vi leverte bilen og tok en taxi inn til sentrum som lå bare noen minutter unna. Og endelig var solen tilbake på himmelen og gradene var krøpet til over 20 +. Bortsett fra da vi landet en uke tidligere og dag nummer en i Lucca var vi ikke så heldig med været, det var rundt 14 grader, regn og surt (18. - 24. mai)

Det første du kommer til er den nedre bydelen, Citta Bassa. Her er det masser av butikker å shoppe i, både klær og interiør. Flere cafeer og barer, men flesteparten av restaurantene ligger litt spredt rundt selve bykjernen. Ettersom vi var her på en søndag var det meste stengt.

Bergamo sentrum - reise-glede.blogspot.no
Vi hadde ikke så mange timene igjen av ferien før vi skulle med flyet tilbake til Rygge. Vi beveget oss mot gamlebyen, Citta Alta, som ligger på en høyde med utsikt over hele Bergamo. For å komme dit må du ta taubanen eller Funicolare som italienerne kaller den. Du kan selvsagt også gå, men det er langt, bratt og ville tatt for lang tid for oss (heldigvis), som kun hadde noen timer til rådighet.
Funicolare til Citta Alta - reise-glede.blogspot.no
Jeg har et snev av høydeskrekk og da jeg så den bratte strekningen foran meg lukket jeg øynene og stakk fingrene i ørene i håp om at jeg ikke ville merke noe om det skulle gå galt. Heldigvis fikk Øistein meg til fornuft, litt skrekkslagen lukket jeg øynene opp, og fy for en utsikt. Det ble en skrekkfrydet opplevelse.

Utsikten fra Funicorole - reise-glede.blogspot.no
Utsikt fra Funicorole - reise-glede.blogspot.no

Citta Alta
Jeg er en stor beundrer av gamle bydeler og Citta Alta skuffet ikke. Umiddelbart kjente jeg at jeg likte meg mye mer her opp enn nede i den moderne bydelen. Det er som å komme hundrevis av år tilbake i tid, og kun fantasien setter en stopper for å se for seg hvordan livet en gang utspilte seg her.

Citta Alta - Bergamo - reise-glede.bolgspot.no
Citta Alta - Bergamo - reise-glede.blogspot.no
Vi gikk gjennom lange trange gater med butikker, restauranter, pizzeriaer, vinbarer, delikatessebutikker og suvenirbutikker.

Etter å ha spasert gjennom hele byen kom vi til et marked hvor de solgte alle verdens ting. Går du gjennom dette markedet og litt videre opp kommer du til en ny Funicorole som tar deg enda en etasje opp, til San Vigilo.

Citta Alta - Bergamo - reise-glede.bologspot.no
Å stå i Bergamos øverste etasje er spektakulært. Det er en helt spesiell ro her opp, og en utsikt du skal lete lenge etter å finne maken til. Er det en klar solskinnsdag kan du til og med se Milanos høyblokker. Det var nesten ingen mennesker her opp, så kanskje ikke så veldig mange vet at denne etasjen finnes?

Det er ikke stort her opp, men dog så mye å se. Det er ikke bare utsikten som gjør det verdt å ta den ekstra turen med Funicorolen. Her ligger også Castello di San Vigilio, en vakker liten kirke, og et par restauranter som begge er fantastiske på hver sin måte.

Castello di San Vigilio - reise-glede.blogspot.no
Ristorante Pizzeria San Vigilio
Bestiger du noen gang toppetasjen i Bergamo må du spise pizza her, ikke bare har de verdens beste pizza, men de har også verdens beste utsikt. Du sitter i noen kulisser som er som tatt ut av det flotteste maleri.

Ristorante Pizzeria San Vigilio - reise-glede.blogspot.no

Alt har en slutt
Det er ikke lange stunden vi har igjen før vi må sette kurs mot flyplassen og hjem. Men før vi gjør det rekker vi en liten visitt innom en restaurant til for en liten dessert. Vi vet jo alle at dessert markere avslutningen på noe godt, og det har denne turen så absolutt vært til tross for mye regn og kalde dager.

Ristorante Baretto di San Vigilio ble siste stopp. Vi satt ute og nøt utsikten mens vi delte turens siste vinflaske og en god dessert.

Ristorante Baretto di san Vigilio - reise-glede.blogspot.no

Det er kanskje den beste servicen jeg noen gang har fått. Og ikke nok med det, Øistein og Lasse fikk kjøpt hver sin flaske med Sassicaia 2008 for kun 150 euro pr. flaske, ja den samme årgangen de skulle ha 330 euro for i Bolgheri.

Hit skal vi tilbake og da skal vi spise middagen her det er helt sikkert, og det skal ikke bli så lenge til heller!