lørdag 19. november 2016

Siena - En middelalderby i Toscana

I hjertet av vakre Toscana blant grønne bølgende åser dekket med vindruer og oliventrær finner du den godt bevarte middelalderbyen Siena. Byen byr på severdigheter som Piazza del Campo, Palazzo Pubblico og den fantastiske Siena Cathedral. Er det shopping som står øverst på listen har du også kommet til rett sted. Og som ellers i Italia er det masser av restauranter som tilbyr retter som garantert vil tilfredsstille din gane. 

Siena - reise-glede.blogspot.no

Vi har kjørt mye rundt i Toscana de siste årene, men ikke før denne gangen var Siena lagt inn i reiseruten. Alle fire gledet oss stort til å se byen vi har hørt og lest så mye om, og vi håpet å bli like begeistret for Siena som vi alle er for rivalbyen Firenze. 

Vi kom hit tidlig på formiddagen og sjekket inn på Hotel Athena, et fantastisk hotel jeg skal fortelle mer om senere. Vi rakk så vidt å sette fra oss bagasjen før vi spaserte i sommervarmen gjennom denne vakre byen.


Katedralen i Siena

Første stopp var for å beskue den mektige katedralen Duomo di Siena, (La Cattedrale di Santa Maria Assunta). 

Siena - reise-glede.blogspot.no

Katedralen i Siena ble bygd mellom år 1215 og år 1263, noe som ikke er veldig lang tid med tanke på at andre store kirker, katedraler og Basilikaer har tatt 100 år og mer å ferdigstille. Peterskirken i Roma f.eks. ble bygd over en periode på 120 år. Katedralen er ikke noe mindre spekatkulær av den grunn. Fasaden har noen hel fabelaktige marmordekorasjoner. Og innvendig skal den romme kunstverker fra blant annet Michelangelo, Donatello og Pisano. 


Siena - reise-glede.blogspot.no

Jeg kom dessverre ikke inn i katedralen. Det var så varmt denne julidagen at jeg helt glemte at jeg måtte dekke skuldre for å komme inn. Jeg kunne selvsagt kjøpt et sjal, men køen utenfor var så lang at jeg ikke ville bruke timer på å stå der når vi kun hadde en dag i Siena. 


Piazza del Campo

På vei fra Katedralen til Piazza del Campo spaserte vi igjennom sjarmerende gater, små piazzaer og trange porter. På veien stoppet vi for en pizza slice for å stagge sulten litt.

Siena - reise-glede.blogspot.no


Siena - reise-glede.blogspot.no

Siena - reise-glede.blogspot.no

Å spasere rundt å se på alle de vakre bygningene, gatene og smugene, kjenne luktene fra pizzeriaene og å kjenne solen varme kroppen er en opplevelse i seg selv. Alt dette opparbeidet også appetitten vår, så vi stoppet og fikk oss en "liten" pizza slice.


Siena - reise-glede.blogspot.no


Siena - reise-glede.blogspot.no

Etter litt god mat og drikke var vi klare for å endelig ta fatt på det store torget, Piazza del Campo. 

Siena - reise-glede.blogspot.no


Etter å ha gått i trange gater og smug åpenbarte Rådhusplassen Piazza del Campo seg. Her myldret det av mennesker som ville se det samme som oss. Palazzo Pubblico, det godt bevarte rådhuset fra middelalderen med sitt ravende tårn. Vil du til toppen på tårnet  må du slite deg igjennom 400 trappetrinn (Jeg gjorde ikke det). Utsikten herfra skal visstnok være helt fantastisk, noe jeg ikke har noen problemer med å forestille meg. 


Siena - reise-glede.blogspot.no


Siena - reise-glede.blogspot.no

Piazza del Campo er formet som en vifte og er omkranset av gamle terrakottabygninger fra middelalderen, tro det eller ei. På denne plassen blir det også arrangert to berømte hesteløp i året, den 2. juli og den 16. august, så vi kom akkurat i mellom to løp. 

Siena - reise-glede.blogspot.no

Vi satte oss ned på en av de mange restaurantene her og tok en forfriskende kald øl. Vær klar over at prisene rundt Piazza del Campo er det dobbelte av hva de er om du går inn i en av bak-gatene, men det er verdt hver krone. Her er det underholdende å sitte og se på det pulserende livet rundt deg.


Shopping i Siena

På hvert eneste hjørne finner du små butikker som tilbyr klær, sko, kunst, mat og vin. Italia er kjent i hele verden for sin sans for mote, Siena er intet unntak. Ønsker du å shoppe i de mest trendy butikkene skal du holde deg til hovedgatene Via di Citta, Via Dei Montanini og Banchi di Spora. Her finner du de store kjente merkebutikkene. I den varmen som møtte oss i Siena i midten av juli og med tusener på tusener av turister holdt det med vindusshopping for mitt vedkommende.

Siena - reise-glede.blogspot.no

Siena - reise-glede.blogspot.no


Restauranter i Siena

Italia er like kjent for sitt kjøkken som for sin mote. Jeg er sikker på at det er hundretalls av fantastiske restauranter i Siena, men når du er her i et døgn er det liksom begrenset hvor mange du kan spise på. I løpet av dagen var vi veldig bevisste på å se etter restauranter og å se på menyer for å gjøre valget lettere når tiden var inne for å spise middag. Utrolig nok hadde både Øistein og jeg, og Tone og Lasse bemerket oss samme restaurant i løpet av dagen, Vivace Piazza & Griglia.

Siena - reise-glede.blogspot.no

Foruten den fantastiske servicen vi fikk, var kulissene med til å gjøre denne kvelden perfekt. Utsikten her i fra var spektakulær og kan ikke beskrives den må oppleves. Det samme gjelder maten. 

Siena - reise-glede.blogspot.no

Siena - reise-glede.blogspot.no

Siena - reise-glede.blogspot.no

Siena - reise-glede.blogspot.no

Maten smakte enda bedre enn den ser ut. Så i godt selskap med gode venner på en fantastisk restaurant kan jeg si at dette var en perfekt kveld i Siena.

Siena - reise-glede.blogspot.no

Siena - reise-glede.blogspot.no


Siena - reise-glede.blogspot.no



Hotel Athena i Siena

Hotel Athena ligger rett på innsiden av den historiske bymuren i Siena. Her blir du tilbudt gratis parkering på baksiden av hotelet noe som er meget praktisk da bydelen er bilfri. 

Siena - reise-glede.blogspot.no

Vi ble møtt av meget hyggelige og blide resepsjonsansatte som tok seg god tid til å forklare oss hva vi burde se, og hvor vi skulle gå. Vi følte oss virkelig velkomne her.

Rommene var store, innbydende og rene. Litt vin og kaker stod klart, og utsikten fra rommet var spektakulær. Hotellet har også en flott takterrasse med servering. Vi satt noen timer her på ettermiddagen mens det kom en regnbyge. Vi nøt en god flaske vin og utsikten. 

Siena - reise-glede.blogspot.no

Siena - reise-glede.blogspot.no

Siena - reise-glede.blogspot.no

Frokosten vi fikk før vi reiste videre var det heller ikke noe å utsette på. Så jeg kan på det sterkeste anbefale dette hotellet når du reiser til Siena. Prisen her er heller ikke avskrekkende, vi betalte 830 kr for en natt, men vi bestilte tidlig.

Les mer om Hotel Athena og ander hoteller her (Affiliatelenke)

Siena er en flott opplevelse og en destinasjon jeg kan anbefale deg å besøke om du er i Toscana. Jeg sa innledningsvis at vi håpet å bli like begeistret for Siena som vi er for Firenze, det må jeg innrømme at ingen av oss ble. Det kan selvsagt ha noe med at vi forelsker oss i Firenze først. Men jeg skal absolutt tilbake hit, men det skal ikke være midt på sommeren når det kryr av turister. Jeg har en følelse av at jeg kommer til å like Siena på en helt annen måte når jeg kan utforske byen uten å ha følelsen av å gå i kø hvor enn jeg går. 

Arrivederci!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar