fredag 6. mai 2016

Fonterutoli - en perle i Chianti

Jeg elsker Italia! Hvis det er lov å si jeg elsker et land, ja da elsker jeg Italia. Jeg elsker maten, vinen, landskapet, lukten og atmosfæren dette landet byr på. Og en dag, ja en dag, da skal jeg bo her og ha min egen lille Osteria.


Tidligere var det Roma som hadde erobret mitt hjerte, men nå er det Toscana som har overtatt. Jeg er fortsatt begeistret for Roma og alt hun har å by på, ja jeg ser for meg Roma som en kvinne, kanskje kvinnen over alle kvinner, til tross for at byen alltid er blitt styrt av menn.

Men nå er det Toscana med sitt bølgende landskap, majestetiske sypresser, hektar på hektar med vinranker, og rett som det er midt i intet dukker det opp en fantastisk Osteria, som Osteria Fonterutoli.


Er du i området bare må du stoppe her. De tilbyr også overnatting så det er ingen grunn for å haste forbi (De har få rom så det lønner seg nok å bestille i forkant). Stopp og nyt et bedre måltid, en god Fonterutoli vin eller en Siepi, og en overnatting som får deg til å føle deg som om du er i Askepottland.

Sjekk ut Castello di Fonterutoli her. (Affeliatelenke)







Dette måltidet var bare helt fantastisk. Vi hadde to forretter, til hovedrett var det fasan og til dessert en perfekt sjokoladefondant med cruncy nøtter. 

Vi hadde bordreservasjon kl 2100. Vi kom tidlig for å nyte en flaske av husets røde før middag, og jeg må si jeg var litt bekymret for at vi ville bli de eneste gjestene der, men innen vi tok kvelden var den litte osteriaen stappet full.


Etter maten og vinen var vi ganske så klare for sengen. Dagen startet jo tidlig med fly fra Oslo til Roma og videre i leiebil hit til Fonterutoli.




Da vi var her våknet jeg gry-tidlig til en gresshoppesymfoni og disen som lå som et slør over hele dalen og et lite øyeblikk var jeg redd det ville bli enn dag med dårlig vær. Allikevel var det en fantastisk morgen, det er en stemning som ikke kan beskrives, den må oppleves. Men det jeg kan si er at den følelsen av indre ro man får her er bare magisk.

Gresshoppene avsluttet sin konsert, disen vek for solen og fuglene tok over den musikalske underholdningen, og alt dette mens jeg nøt en cappuccino og den milde lukten av lavendel, før frokost.


Der er ikke så mye mer å ta seg til her. Et fantastisk måltid, god vin, romantisk overnatting i en bitteliten Askepott by. Så før vi satte nesen mot Greve in Chianti var det en spassertur rundt i området,  og litt shopping i Enotecaet.




Jeg kan nesten ikke vente de knappe to månedene det er til vi atter en gang reiser tilbake til dette fantastiske paradiset på jord. 

Sjekk ut mer om Castello di Fonterutoli her. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar